אזרחות ספרדית למגורשי ספרד יתרונות ומי זכאי

מערכת שורש  כד סיוון, תשפ  6/16/2020

מגורשי ספרד יכולים לשאת דרכון ספרדי ואזרחות ספרדית ללא שום קשר לדרכון נוכחי. אזרח ישראלי לא יצטרך לוותר על האזרחות הישראלית
.......................

אזרחות ספרדית למגורשי ספרד יתרונות ומי זכאי
בעבר הלא כל כך רחוק, קהילת יהדות ספרד הייתה מן המשגשגות והמלומדות ביותר. כל זאת עד שהגיע מלכות ספרד להחלטה כי על היהודים להתנצר או לעזוב את ארצם. וכיום, כאשר במרחק קצרצר של טיסה מהארץ ניתן לנחות בספרד ובשאר מדינות אירופה, נוקטת הממשלה הספרדית בגישה הפוכה בתכלית. בשנים האחרונות, ניתן להגיש בקשה ולקבל אזרחות ספרדית למגורשי ספרד. לאזרחות הזאת יש כמובן ערך סימבולי בלתי מבוטל אך קיים גם ממד מאוד מעשי. נסביר מהם היתרונות של האזרחות ומי זכאי לקבל אותה.

גם דור שלישי או רביעי בארץ יכולים לקבל אזרחות
קהילת יהודי ספרד העדיפה ברובה המוחלט לעזוב את המדינה. הם השאירו את מרבית רכושם מאחור והעדיפו לשמור על הצביון ועל חיי הקהילה, במדינות אחרות. מקצת מן המגורשים עבור לפורטוגל הסמוכה ואחרים נפוצו בהמשך לכל מדינה שהסכימה לקלוט יהודים ולהעניק להם סביבה אוהדת או, לפחות, לא מאוד עוינת.

כך התפתחו קהילות יהודיות משגשגות ברבות ממדינות אירופה, במדינות ערב ובמזרח התיכון, בפלשתינה תחת השלטון העות'מני, בארצות הבלקן ועוד. למעשה, כל משפחה יהודית, ששורשיה ממשיכים לספרד של ימי הגירוש, יכולה לבקש ולקבל אזרחות ספרדית למגורשי ספרד. הבקשה היא אישית, כלומר ילד או מבוגר שעבר את הליך האזרחות יקבל אזרחות אישית לכל החיים.

על פי הכללים, לא קיימת כרגע חובת מגורים או חיים בספרד. כלומר ניתן להמשיך להתגורר בארץ או בכל מקום אחר, ובכל זאת, להיחשב לבעלי אזרחות ספרדית לכל דבר. גם דור שלישי או רביעי בארץ, גם עולים שהגיעו לארץ ממצריים, לוב, בולגריה, יוון או כל מקום אחר, יקבלו את האזרחות אם תוכח זיקה לקהילת ספרד היהודית.

יתרונות האזרחות הכפולה
מגורשי ספרד יכולים לשאת דרכון ספרדי ואזרחות ספרדית ללא שום קשר לדרכון נוכחי. אזרח ישראלי לא יצטרך לוותר על האזרחות הישראלית (אין שום בעיה לשאת אזרחות כפולה). זו פריבילגיה שלא רבות מהמדינות מוכנות להעניק. לכך, ניתן להוסיף כמה וכמה יתרונות נוספים:
1. אזרחות אירופאית – האזרחות הספרדית זהה למעשה לאזרחות אירופאית. ניתן לצאת לכל מדינה באירופה, באופן חופשי ולכל מטרה. לימודים, עבודה, הקמת עסקים ועוד.
2. בעלי דרכון זר יכולים להשתלב בלימודים גבוהים, בכל מוסד אירופאי. הלימודים, גם לימודי מקצוע או לימודים גבוהים באוניברסיטה, בשכר לימוד מופחת ולפעמים ללא עלות כלל. מלגות קיום למתאימים.
3. הקמת עסק באירופה או יצירת קשרים עם משקיעים או ספקים – כל זאת ניתן להשיג יותר בקלות על סמך דרכון מקומי. נדגיש כי הקמת העסק מתאימה למי שרוצה לעבוד בחו"ל או למי שרוצה לנהל עובדים מקומיים מרחוק. הדרכון מאפשר נסיעה לנסיעות עסקים באירופה ומחוצה לה וכן ביצוע השקעות הון.
4. כניסה לארצות הברית ומדינות נוספות, ללא צורך בהגשת בקשה לויזה (בשונה מהנדרש מבעלי דרכון ישראלי בלבד).